piątek, 8 listopada 2013

Dietetyczne ciasto dyniowe z orzechami.

Dyniowych przepisów nie pojawiło się w końcu wiele - głównie z braku czasu. W wolnej chwili jednak udało mi się upiec szybki w przygotowaniu chlebek dyniowy. Jest trochę podobny do chlebka bananowego, jednak bazę stanowi puree z dyni (można też je zrobić z upieczonej dyni). Jest tak samo wilgotny, ciężki, a do tego pyszny i bakaliowy. Do dyni pasował mi bardzo cynamon, który dodaje jeszcze więcej jesiennego smaku.
Przy podzieleniu na 10 kawałków, porcja ma jedyne 170 kcal.
CHLEBEK DYNIOWY
1 szklanka płatków owsianych
szklanka dyniowego puree (200 g)
2 łyżki mąki razowej
3 łyżki mielonego siemienia lnianego
2 jajka
3 łyżki jogurtu naturalnego
2 łyżki masła
4 łyżki mleka
70 g suszonej żurawiny
50 g orzechów włoskich
1/3 szklanki ksylitolu (lub cukru/ zamiennika)
łyżeczka sody
łyżeczka ekstraktu waniliowego
łyżeczka cynamonu
+ 2 paski gorzkiej czekolady


W misce mieszamy jajka z dyniowym puree i płatkami owsianymi. Odstawiamy na 15 minut. Dodajemy jogurt, mleko, masło, mąkę, siemię lniane, ekstrakt waniliowy i mieszamy.  Dodajemy posiekaną żurawinę i posiekane orzechy. Dodajemy cukier, cynamon i sodę. Mieszamy wszystko dokładnie i przekładamy do keksówki (u mnie 26x12cm), wyłożonej papierem do pieczenia. Wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni. Pieczemy przez około 45 minut, do zarumienienia. Można piec z termoobiegiem. Odstawiamy ciasto do wystudzenia (można schować na noc do lodówki). Czekoladę rozpuszczamy w kąpieli wodnej, dodając 3-4 łyżki wody. Polewamy ciasto rozpuszczoną czekoladą i odstawiamy, aż polewa zastygnie. 

56 komentarzy:

  1. najlepsze dyniowe ciasto jakie widziałam!! i to owsiane <3 zapisuje :) szkoda, że nie mam już puree, bez zastanowienia od razu bym je upiekła :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dużo zdrowia i smaku w tym cieście :) Nie odmówiłabym kawałeczkowi! Jak dobrze, że mam też puree.

    OdpowiedzUsuń
  3. wygląda jak piernik świąteczny :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda genialnie. Uwielbiam wszystkie wilgotne i ciężkie chlebki, a jeśli w dodatku są naładowane bakaliami to mogę jeść je codziennie :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda przecudownie i barrdzoo apetycznie. Skusiłabym się z pewnością na taki kawałek; )

    OdpowiedzUsuń
  6. oooooch jak rewelacyjnie wygląda! zrobię, na pewno!

    OdpowiedzUsuń
  7. genialne :D i te zdjęcia :) ślinka aż cieknie

    OdpowiedzUsuń
  8. Super ciasto genialne.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. oj jak to musi pysznie smakować z zimnym mlekiem... :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Musze kupić mąkę razową i z chęcią upiekę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wygląda pysznieee ! Lista zakupów zrobiona , jutro wypróbuje ! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. smakowity...wygląda jak świąteczny piernik:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zrobiłam, jest genialne! Mokre, ma świetną konsystencję, po prostu pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  14. wygląda cudnie! i smakuje na pewno podobnie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja również zrobiłam i jestem naprawdę szczęśliwa, że trafiłam na Twój blog ;)
    ciasto przepyszne: mokre, mocno bakaliowe, lekkie i idealnie słodkie... od dziś mam zamiar regularnie tu zaglądać i testować przepisy (a jutro na śniadanko- pancakes z dynią,mniam! :D)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jesień to dla mnie chyba najlepsza pora roku na takie dyniowe i bananowe chlebki :)

    OdpowiedzUsuń
  17. wspaniałe ciasto i do tego dietetyczne! Super!

    OdpowiedzUsuń
  18. To masło ma być rozpuszczone czy po prostu w temp. pokojowej? Wszystko mam w domu, będę robiła :)
    Iza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie musi być rozpuszczone, ale ważne żeby było bardzo miękkie żebyś mogła je równomiernie rozprowadzić w masie.

      Usuń
    2. Dziękuję! Idę piec dynię na puree :)
      Iza

      Usuń
  19. Wyszło super! Zamiast mleka dałam wodę - w przepisie nie ma tego napisanego, ale pewnie soda miała być w mleku rozpuszczona? :)
    I dubluje się "masło" w opisie wykonania :)
    Pozdrawiam :) Iza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Błąd poprawiony, a sody się nie rozpuszcza. Wsypuje się ją po prostu i łączy z innymi składnikami.

      Usuń
  20. myślicie, że wyjdzie tak samo dobre z mąki pełnoziarnistej ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamiast razowej? Oczywiście :) Te mąki mają ten sam typ zmielenia, więc można używać ich zamiennie.

      Usuń
  21. Ja zamiast rozpuszczać czekoladę, starkowałam ją i rozsypałam po cieście. Wyszła taka pyszna, czekoladowa skorupka. :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie da się ukryć, że do przepisu zachęcają nas słowa "dietetyczny" i "170kcal" :D Jesień to ciężki czas dla utrzymania wagi, kuszą ciepłe czekolady, pierniki, ciasteczka, więc ten przepis ląduje na listę To do :)

    OdpowiedzUsuń
  23. A płatki owsiane mają być w całości czy rozdrobnione (zmielone) ?

    OdpowiedzUsuń
  24. Ciasto zrobione, z kilkoma moimi dodatkami zagości na 100% na świątecznym stole. Jest doskonałe i DIETETYCZNE. Rodzina pokochała :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Genialny przepis, połączenie wszystkich moich ulubionych smaków! Zapraszam do mnie http://foodmania-przepisy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. Właśnie się piecze :) nie mogę się doczekać efektu. Ja dodałam jeszcze do ciasta banana, starte jabłko i posiekane śliwki suszone. Ale to taka wesoła improwizacja moja :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Dużo zdrowia i smaku w tym cieście jak dobrze, że jeszcze trzy dynie czekają na przerobienie :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo pyszne ciasto. Mieszkam w Stambule i właśnie teraz jest sezon na dynię. Ugotowałam pyszną zupę i upiekłam chlebek dyniowy. Pysznie i zdrowo.

    OdpowiedzUsuń
  29. Wspaniałe ciasto .Wkładam dużo bakalii co na pewno zwiększa ilość kalorii,ale i tak jest dietetyczne do wielokrotnej powtórki :)

    OdpowiedzUsuń
  30. A ja zrobiłam to w formie ciasta! Trochę zwiększyłam proporcje, dodałam posiekaną czekoladę i upiekłam w tortownicy - domownicy zachwyceni smakiem. Wyszło wilgotne, słodkie i sycące. Trochę jak taka duża, pieczona owsianka - czyli zdecydowanie na plus. Dzięki za przepis, zdecydowanie będę powtarzać! :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Właśnie wstawiłam do piekarnika ale bez mleka! Nie wiem, co z tego wyjdzie...Mleko nie jest wspomniane w poszczególnych krokach, które śledziłam, a tylko w liście składników :(

    OdpowiedzUsuń
  32. A można dać mąkę pszenna?

    OdpowiedzUsuń
  33. Nie jadam w ogóle ciast, odkąd zdrowiej się odżywiam, ale ten przepis skusił mnie swoim dietetycznym charakterem. Wyszło z niego ciasto, które smakuje i mi i rodzinie :)

    OdpowiedzUsuń
  34. pyszne, nie mogłam się opanować i jeszcze ciepłe ukroiłam!!! ;)) prawie bym o mleku zapomniała-umieść w tekście,bo my babeczki robimy ciasta krok po kroku;)super-polecam!

    OdpowiedzUsuń
  35. a jak zrobić to purre z dyni? czy się gotuje dynię najpierw?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pieczesz dynie, a potem tylko sciagasz skore. Nastepnie zgniatasz widelcem lub wkladasz do blendera.

      Usuń
  36. Ja dynię upiekłam i zmiksowałam
    Ciasto polecam, jest pyszne, szczególnie popite mlekiem.
    Na pewno zrobię jeszcze raz

    OdpowiedzUsuń
  37. Wygląda pięknie a do tego ma świetny skład <3 Jutro muszę koniecznie je zrobić! Dziękuję za przepis!

    OdpowiedzUsuń
  38. fajny przepis, próbowałam już w wersji z bananem zamiast dyni, z marchewką i jabłkiem i za każdym razem sukces. Mleko też można pominąć, a zamiast mąki razowej z powodzeniem można dać bezglutenową ;)

    OdpowiedzUsuń
  39. Ja zrobiłam z mąka orkiszowa :) Pycha :)
    Mrożona dynie ugotowałam na parze i zblendowalam :) Polecam ciacho 😊

    OdpowiedzUsuń
  40. Pyszne ciasto, dziś je zrobiłam :) Mąż nie lubi cynamonu - dodałam za to przyprawy do piernika, nie dałam też czekolady bo jestem uczulona, myślę że jest równie pyszne ;) naprawdę wyśmienite i świadomość że tak zdrowe!... Gorąco polecam ;)

    OdpowiedzUsuń
  41. Wypróbowałam i uważam, że jest godne polecenia. Poza sezonem "dyniowym" wypróbuję z marchewką, bananem i jabłkiem w różnych konfiguracjach oraz w wersji surowej, jaki i musem z np. samej marchwi lub z jabłkiem uprażonym.

    OdpowiedzUsuń
  42. Ciasto niesamowite, ale ja zamiast masła dodałam taką samą ilość oleju kokosowego, zawsze to troche zdrowiej i mniej kalorycznie :) Polecam wszystkim !

    OdpowiedzUsuń
  43. Genialna sprawa, dziękuję za pomysł! :)

    OdpowiedzUsuń
  44. Kiedyś piekłam i wyszło pyszne. Niebawem też je zrobię :) Dzięki za przepis, szkoda, że już nie prowadzisz tego bloga.

    OdpowiedzUsuń
  45. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...