poniedziałek, 16 lipca 2012

Pełnoziarnista tarta z kurkami i porem.

Krótka, 3 godzinna drzemka po pracy. Wyjazd o 2.30 w nocy. Wschód słońca nad Wisłą w Warszawie. Śniadanie o 8.30 nad jeziorem w Lidzbarku. Popołudnie znowu w Warszawie, w Ikei. Piękne kuchnie, jest czym oko nacieszyć. I pozazdrościć. Po 19 godzinach w końcu dom i łóżko. A po drodze kupione kurki.

Tym razem postanowiłam spróbować mieszanego ciasta na tartę - mąki pszennej zwykłej i pszennej pełnoziarnistej. Ciasto jest delikatniejsze w smaku i bardziej kruche - jeśli jednak ktoś chciałby zrobić spód wyłącznie z mąki pełnoziarnistej to polecam na przykład ten z przepisu na Tartę ze szparagami.
Na spód:
180g mąki pszennej pełnoziarnistej
75g mąki pszennej zwykłej
1 jajko
120g masła
2 łyżki wody
2/3 łyżeczki cukru
1 płaska łyżeczka soli

Mąki przesiewamy do miski i mieszamy z cukrem i solą. Wbijamy jajko, dodajemy masło pokrojone na kawałki i wodę. Zagniatamy ciasto, zawijamy je w folię spożywczą  i odkładamy do lodówki przynajmniej na godzinę.
Wylepiamy ciastem formę do tarty, nakłuwamy widelcem, nakładamy arkusz papieru do pieczenia i obciążamy tartę fasolą lub grochem. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i podpiekamy przez 10 minut.

Na farsz:
400g kurek
1 średni por
1 duży ziemniak lub dwa małe
1 mała cebula
3 łyżki startego parmezanu
2 jajka
3/4 szklanki mleka
2 łyżki śmietany kwaśnej 9-12%
1 łyżeczka oliwy z oliwek
1 łyżeczka masła
1 łyżeczka tymianku
1 papryczka chilli
sól morska i świeżo mielony pieprz

Ziemniaki gotujemy w osolonej wodzie przez 15 minut. Kurki myjemy dokładnie pod zimną wodą. Na patelni rozgrzewamy oliwę i masło. Pora i cebulę kroimy na cieniutkie półplasterki. Na patelnię wrzucamy pora i kurki. Smażymy na średnim ogniu. Gdy kurki puszczą sok dodajemy pokrojone w półplasterki ugotowane ziemniaki i cebulę. Przyprawiamy - sól, pieprz, tymianek, posiekana papryczka chilli. Smażymy aż woda z kurek całkowicie odparuje.
Farsz przekładamy na podpieczony spód do tarty. W miseczce mieszamy dwa jajka, śmietanę i mleko. Dodajemy starty parmezan, przyprawiamy (ponownie sól, pieprz, tymianek). Mieszamy dokładnie. Zalewamy tartę i pieczemy w 180 stopniach przez około 30 minut - aż się ładnie zarumieni.

13 komentarzy:

  1. nigdy nie robiłam tarty, czas to zmienić;)

    OdpowiedzUsuń
  2. ha, a więc udało Ci się jednak dorwać kurki :) ja też zrobiłam z nich tartę, ale zamiast porów dałam kozi ser i żółty ser, i cebulkę, i śmietankę 36%, powiem Ci, że to była najlepsza tarta jaką jadłam w życiu. a wczoraj przywiozłam sobie z wioski, z drzewa prosto zerwane śliwki i na dniach będzie tarta ze śliwkami i patissiere, mniem mniam ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeżeli chodzi o kurki to trasa Lublin-Warszawa nie zawodzi :P
    Dla mnie śmietanka 36% to przegięcie i jest zupełnie zbędna. Ewentualnie 30% na bitą śmietanę od święta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj tam, oj tam. tylko pół szklanki tej śmietanki było. za to była jeszcze bazylia, pietruszka i szczypiorek, o! ;) spróbuj, mówię Ci. niebo w gębie.

      Usuń
  4. Zazdroszczę! Ja mam pecha - kurek jeszcze w tym roku sama nie zbierałam...
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. ależ zabiegany dzień
    i jaka pyszne tarta

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeszcze nie jadłam kurek w tym roku, ale mam na nie straszną ochotę:)

    OdpowiedzUsuń
  7. oh jak super....u mine wciaz nie zawitaly kurki...popadam w coraz wieksze kompleksy, nie bylo jeszcze jagodzianek, nie ma kurek.....ehhhh

    OdpowiedzUsuń
  8. Po zeszłorocznym wyjeździe w okolice Białowieży chyba przekonałam się do kurek, więc jak złapię tegoroczne to coś popichcę!

    OdpowiedzUsuń
  9. matko, az mi sie zachcialo kurek ;p

    OdpowiedzUsuń
  10. Cudowna tarta. Spody pełnoziarniste mają piękny kolor i są ciekawe w smaku, lubię też te z mieszanej mąki. Rzeczywiście są bardziej kruche :).
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. A mi sie tak pieknie nie zarumienila :( trzymalam dluzej niz 30minut, to kwestia smietany?? kupilam 12%

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dużo zależy od piekarnika - każdy dziala nieco inaczej. Po prostu trzymać, aż się dopiecze ładnie :)

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...