sobota, 4 października 2014

Seria Pretty Little Liars.

Niedawno pisałam Wam o współpracy z Wydawnictwem Otwarte i spotkaniu fanów serii Pretty Little Liars. O samym spotkaniu napiszę Wam niedługo, a dzisiaj kilka słów o samych książkach.
Seria autorstwa Sary Shepard liczy sobie jak na razie 13 tomów, a czternasty ukazuje się w listopadzie. Ja na razie mam za sobą tylko pierwszy tom i zaraz zabieram się za następne.
Nie ukrywam, że jestem fanką serialu, a z książkami zetknęłam się dopiero dzięki współpracy z Wydawnictwem. Ciężko mi teraz stwierdzić, czy lepszy jest serial czy książka. Ani w którą stronę lepiej zacząć - czy od serialu czy od książki. Zazwyczaj jednak miałam do czynienia z sytuacją, w której po przeczytaniu książki oglądałam film. Wtedy film zazwyczaj rozczarowywał. Przy czytaniu książki mamy swoje własne wyobrażenia odnośnie bohaterów czy miejsc, ekranizacja zazwyczaj też jest mocno okrojona. W przypadku PLL okazało się, że bohaterowie serialu wyglądają zupełnie inaczej od tych opisanych w książce, do czego trudno jest się przyzwyczaić w trakcie czytania. Niektóre postaci są zmienione, inne zupełnie wycięte. Dlatego też decyzję, od czego zacząć pozostawiam Wam, jeśli jeszcze nie zetknęliście się z PLL, a chcielibyście spróbować.

Książki określiłabym jako obyczajowo-kryminalne. W związku z tym, że bohaterkami są nastolatki wydaje się być ona skierowana do młodszego grona odbiorców, ale wiem, że ma również rzeszę fanów w starszym wieku. Książka jest wciągająca, idealna na odstresowanie się pod ciepłym kocem i z kubkiem herbaty. Język, którym jest napisana jest prosty i lekki, jednak momentami nieco infantylny, co może razi starszych odbiorców. Może zmieni się to wraz z kolejnymi tomami, jak to było na przykład w przypadku jednej z moich ulubionych książek, czyli serii o Harrym Potterze . 

Seria jest historią czterech nastolatek - Arii, Hanny, Spencer i Emily, które łączy wspólna przyjaźń z Allison, która ginie w niewyjaśnionych okolicznościach. Mamy wątek kryminalny, tajemnice i dreszczyk emocji. Obok tego mamy również problemy nastolatek, romanse i codzienne życie.

Niezaprzeczalne jest to, że książki wciągają i ciężko jest się od nich oderwać - tak samo miałam z serialem. Nie jest to wybitna lektura, ale na pewno jest to przyjemna lektura na jesienne czy zimowe wieczory.

14 komentarzy:

  1. Przeczytam książkę .Niech moja wyobraźnia trochę popracuje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam 4 pierwsze i niestety, ale uważam, że są baaardzo, bardzo słabe. Pisane infantylnym językiem dla 13-latek, stylistycznie makabra (choć to akurat wina tłumacza). To jest jeden z nielicznych przypadków, kiedy wybieram ekran zamiast książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czy widać jakiś progres językowy wraz z kolejnymi tomami? Bo nie ukrywam, że taką mam nadzieję :p

      Usuń
  3. nie czytałam takich książek ;P

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja czytałam ale nie całą serię bo nie miałam dostępu do reszty :) już nawet nie pamiętam na której skończyłam, ale pochłaniałam je w całości :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Obejrzałam kilka serii serialu. Najbardziej podobały mi się stylizacje głównych bohaterek :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie oglądałam ani serialu ani nie czytałam książki, ale generalnie lubię takie młodzieżowe książki pomimo tego, że nastolatką już dawno nie jestem :P. Ehh pamiętacie Stowarzyszenie Wędrujących Dżinsów :)....?

    OdpowiedzUsuń
  7. Sięgnęłam po pierwszy tom z miłości do serialu i co? I wielkie rozczarowanie. Postanowiłam jednak nie rezygnować zbyt pochopnie i doczytałam do czwartego tomu. Przy piątym skapitulowałam. Mimo moich 20 lat czułam się zdecydowanie za stara na te książki. Serial świetny, natomiast papierowa wersja dziecinna aż do bólu i to pod każdym względem.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja już chyba wyrosłam z takich lektur ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Serial oglądam - chociaż już czasem się w nim gubię, ale do książki mnie jakoś nie ciągnie. Masz może jakieś inne, lekkie propozycję na jesienne wieczory? :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Install the latest kodi version from after Kodi iPhone begin button, that will exist in the program.

    OdpowiedzUsuń
  11. bardzo mi sie podoba ! rewelacja !

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo mi sie tu podoba ciekawe informacje !

    OdpowiedzUsuń