środa, 28 sierpnia 2013

Dietetyczne ciasto - chlebek cukiniowy.

Na Piknik Smakoszy przygotowałam między innymi chlebek bananowy. W pewnym momencie wywiązała się rozmowa o alergiach - na banany, orzechy i nabiał. Postanowiłam przygotować więc ciasto równie smaczne, a nadającym się również dla niektórych alergików. Ja użyłam orzechów, bo nie jestem na nie uczulona, jednak można je zastąpić na przykład pestkami - dyni czy słonecznika. Całe (duże) ciasto to około 2000 kcal. Jeśli podzielimy je na 10 porcji, kaloryczność jednej to około 200 kcal. Do tego porcje są duże, a ciasto naprawdę sycące.
CHLEBEK CUKINIOWY
400 g cukinii
1 jabłko
100 g cukru trzcinowego, ksylitolu lub zamiennika
1, 5 szklanki płatków owsianych
1/2 szklanki mielonego siemienia lnianego
2 łyżki kakao
2 łyżki nasion chia (można pominąć)
2 jajka
40 g oleju
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
2 łyżeczki proszku do pieczenia
80 g suszonych owoców
50 g dowolnych orzechów
szczypta soli


Jabłko obieramy kroimy na małe kawałki i dusimy na patelni z dodatkiem wody, aby otrzymać jabłkowe puree. Cukinię myjemy, ścieramy na tarce, przekładamy do durszlaka, posypujemy szczyptą soli i mieszamy. Odstawiamy na 15 minut, po czym odciskamy z nadmiaru wody. W misce mieszamy cukinię z cukrem, jajkami, jabłkowym puree, olejem i ekstraktem waniliowym. W osobnej misce mieszamy zmielone płatki owsiane, mielone siemię lniane, kakao, chia i proszek do pieczenia. Następnie przesypujemy suche składniki do mokrych i mieszamy. Na koniec dodajemy posiekane bakalie i mieszamy łyżką.
Piekarnik rozgrzewamy do 170 stopni. Masę przekładamy do wybranej formy lub foremek (silikonowe lub zwykłe, wyłożone papierem do pieczenia). Ja użyłam mini keksówek. Ciasto pieczemy do "suchego patyczka" - jeśli będziemy piec w mniejszych foremkach powinno zająć to około 20 minut. Większe ciasto (w normalnej keksówce) - około 35 minut.

35 komentarzy:

  1. jakie ślicznusie! a ciasta cukiniowe są rewelacyjne! bez dwóch zdań :]

    OdpowiedzUsuń
  2. z płatków owsianych <3 do tego cukiniowe!! jest świetne ;) wygląda też przepysznie, więc nie wątpie że smakuje ;D

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciasto o całkowitej wartości energetycznej 2000 kcal.. Aż nie do uwierzenia. :) Wygląda pysznie i zapewne tak samo smakuje!

    Pozdrawiam, IS

    OdpowiedzUsuń
  4. Ślicznie wyglądają te małe chlebki, a jakie zdrowe! :) Świetny blog, obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio stały się dość popularne ;) Ale w wersji mini podobają mi się najbardziej^^

    OdpowiedzUsuń
  6. ja już go robię - samo zdrowie!
    pozdrawiam serdecznie, Ella

    OdpowiedzUsuń
  7. Wyglądają pysznie! Do tego bananowe Hmm :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda cudnie! Jestem nim zachwycona. Robiłam wiele razy zwykłe ciasto, ale w wersji z bakaliami chyba jest jeszcze lepsze.

    OdpowiedzUsuń
  9. Wspaniałe uzależniacze. Pysznie wyglądają!

    OdpowiedzUsuń
  10. Wygląda przepysznie, mam teraz dużo cukinii z działki, więc chyba znalazłam kolejny sposób jak je wykorzystać :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zastanawiam się... co daje w tym cieście zmielone siemię lniane? Ma spajać całą masę, czy to raczej dodatek opcjonalny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I spaja masę i jest zdrowe - ja teraz dodaję do każdego wypieku :)

      Usuń
  12. Niech tylko moja cukinia dorośnie, a już będę wiedziała co z nią zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  13. To ja poproszę taką porcję! Uczulona nie jestem, a wypieki tego typu bardzo lubię :)
    PS. Nie widzę w przepisie fragmentu z dodawaniem orzechów i bakalii, co prawda można się łatwo domyślić co i jak, to wolę zwrócić na to uwagę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, dzięki, że zwróciłaś uwagę. Przegapiłam, już poprawione :)

      Usuń
  14. wygląda prześlicznie :) schrupałabym kromeczkę, muszę wypróbować przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiam Twojego bloga ;) Jedzenie z Twoich przepisów jest pyszne i zdrowe -czego chcieć więcej! Mam 19 lat i większość moich znajomych żywi się mrożonkami, czekoladą, tostami i pizzą. Dzięki Twoim przepisom udowadniam im że można i szybko i pysznie i ZDROWO :)
    Dzięki!
    M.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jeszcze nigdy nie piekłam, ale wiele dobrego o nim słyszałam. Pysznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  17. ale mi smaku narobiłaś! uwielbiam wilgotne i czekoladowe ciacha!

    OdpowiedzUsuń
  18. co się stało z Twoim Instagramem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przecież jest, zmieniłam tylko nazwę na feedmebetter, żeby łatwiej było mnie znaleźć:)
      http://instagram.com/feedmebetter

      Usuń
  19. Pyyyszności, pozazdrościć pomysłu na to :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Wow! nie wierze po prostu w to co widzę :D dzis bede pichcić więc i dam znać jak poszło i jak rodzinie smakuje ;)) wrzucałas juz ten przepis na facebooka na dietetyczne przepisy figury? ;>

    OdpowiedzUsuń
  21. chciałam się spytać czy z tych proporcji można zrobić na dużą blachę prostokątną o wymiarach 26*36?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, to na pewno za duża blaszka. Polecam np większą keksówkę - 26x12 lub coś odrobinę większego.

      Usuń
  22. Cukinia wszędzie, wszędzie. Pycha :D


    Reprezentuje refleksje na temat fit blogów..Liczę na wsparcie, opinie i obecność => www.dzisiejsza-nadzieja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  23. Śliczności !!!

    a skąd można mieć takie małe keksóweczki ?

    OdpowiedzUsuń
  24. czy zamiast płatków owsianych można użyć otrębów? :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Na co nastawiasz piekarnik? Czy góra i dół, czy z termoobiegiem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Góra i dół, ewentualnie np. ostatnie 10 min z termoobiegiem.

      Usuń
  26. Czy cukinię lepiej zetrzeć na grubszej czy na drobniejszej tarce?

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...