poniedziałek, 20 sierpnia 2012

Pełnoziarnisty placek ze śliwkami.

Najprostszy, a nawet wręcz banalny. Zwykły placek ze śliwkami. Nie może się nie udać i jest ekspresowy w wykonaniu. Śliwki można też zastąpić dowolnymi, sezonowymi owocami. Idealne ciasto do popołudniowej kawy lub herbaty. A niektórzy potrafią nawet jeść go na śniadanie :)
Opierałam się na tym przepisie, ale po pierwsze z braku masła zastąpiłam je margaryną roślinną do pieczenia, a w trakcie okazało się, że trzeba dać więcej mleka - dałam o jakieś 1/3 szklanki więcej.
Przepis:
250g mąki pełnoziarnistej
150g masła
100g cukru (może być brązowy, słodzik lub Stevia)
4 jajka
szczypta soli
2 łyżeczki proszku do pieczenia
700g śliwek wypestkowanych, przekrojonych na połówki
4 łyżki mleka + 1/3 szklanki

Przesiewamy mąkę z proszkiem do pieczenia. Ucieramy mikserem masło. Gdy będzie jasne i puszyste dodajemy sól i cukier, ucieramy. Następnie pojedynczo wbijamy jajka, nadal miksując. Dodajemy przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia. Na końcu dodajemy powoli mleko. Konsystencja ciasta powinna być bardzo gęsta, ale nadal płynna. Przelewamy do formy(35x23cm), wyłożonej papierem do pieczenia, na wierzchu gęsto układamy śliwki (skórką do dołu), dociskając je lekko. Pieczemy ok. 40-45 minut (na złoty kolor) w piekarniku nagrzanym do 180 stopni.

31 komentarzy:

  1. O, wychodzi ze Stevią albo słodzkiem w mniejszej ilości? Wchodzę w to ;) Zawsze się obawiam, że ciasto nie wyjdzie przez zaburzenie proporcji. Twoje ciasto wygląda cudnie, niebawem je zrobię ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja sobie obliczam. Jeśli jest np. 100 g cukru, a mam Stevię na której napisane jest, że jest słodsza w proporcji 3:1 to daję jakieś 30g Stevii i oczywiście, że wychodzi :)

      Usuń
  2. ze śliwkami i do tego pełnoziarnisty ,samo zdrowie ,pysznie !

    OdpowiedzUsuń
  3. To będzie chyba jedno z pierwszych ciast, jakie samodzielnie upiekę:)

    OdpowiedzUsuń
  4. No przepysznie to wygląda!:)

    OdpowiedzUsuń
  5. No i wiadomo co dziś upiekę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. super, uwielbiam ciasto pełnoziarniste ze śliwkami, też ostatnio zrobiłam takie, tylko jeszcze z jabłkami i pestkami dyni :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czy na diecie bedzie ono dozwolone? :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Z racji tego, że mam zdecydowanie za dużo śliwek w lodówce, upiekę to ciasto pod koniec tygodnia :) Właśnie takie proste, wręcz banalne ciasta są najlepsze :)

    OdpowiedzUsuń
  9. To co tygryski lubią najbardziej! Pysznie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  10. ja do ciast zawsze uzywam masła roślinnego :) Stare poczciwe mało roślinne :) Boje sie tych margaryn z kubeczka bo tam dają wode i ciasto moze sie nie udac, no ale Twoje jest boskie ;D

    OdpowiedzUsuń
  11. ooo ja chce taki placek:):)

    OdpowiedzUsuń
  12. ciasto mojego dzieciństwa:) najpierw z truskawkami, a potem ze śliwkami, zawsze posypane cukrem pudrem, jeszcze ciepłe najlepsze:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Co roku jak jestem w górach ciocia robi podobne ciasto ze śliwkami :) tylko mniej zdrowe i często z dodatkiem innego owocu :P
    Pyszne jest!

    OdpowiedzUsuń
  14. Wypieki pełnoziarniste to jest coś, co lubię najbardziej :-)
    Dziękuję za inspirację!
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  15. Aww, co za cudo...i pełnoziarniste! Nadziane po brzegi :)

    OdpowiedzUsuń
  16. zdrowo i pysznie, lepiej już chyba nie można :) Dziękujemy za dodanie kolejnego zdjęcia do Wykrywacza!

    OdpowiedzUsuń
  17. uwielbiam takie placuszki :) ja mogę powiedzieć szczerze że jestem taką osobą, która czasem na śniadanie zjada ciasto, staram się nie jeść słodyczy po godz 12:00 to stąd :) pozdrawiam i dzieki za przepis - wydaje się nie być trudny :)

    OdpowiedzUsuń
  18. a co to znaczy 4 łyżki mleka + 1/3 szklanki? bo nie bardzo rozumiem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przepisie, z którego korzystałam było podane 4 łyżki. Okazało się, że to znacznie za mało i dodałam jeszcze 1/3 szklanki. Więc odmierzasz 1/3 szklanki mleka i dodajesz do tego jeszcze cztery łyżki.

      Usuń
  19. bardzo ciekawy przepis- tym bardziej, że uwielbiam śliwki :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Jakiej mąki pełnoziarnistej używasz? Bo robiłam już kilka ciast na pszennej orkiszowej typ 2000 czy jakoś tak i w ogóle mi nie wyrastają;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pszenna pełnoziarnista Lubella lub Gdańskie Młyny. Ostatnio zazwyczaj pełnoziarnistą do wypieku chleba, która składa się z pszennej, żytniej i orkiszowej.

      Usuń
  21. ooooooooooooooo,ale mam teraz na to ochote. okropnie jest ogladać ten placek w zimę, bo skąd sie weźmie śliwki?! :)

    OdpowiedzUsuń
  22. jaka jest kaloryczność tego ciasta?

    OdpowiedzUsuń